You are here

Error message

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in menu_set_active_trail() (line 2405 of /var/www/vhosts/polsek.org.pl/includes/menu.inc).

O tramwajach słów parę

on Feb 12, 2020
Jednym z bardzo wygodnych oraz szybkich sposobów poruszania się na znaczne odległości jest kolej. Dawniej obsługiwana przez lokomotywy parowe natomiast dziś przez pojazdy elektryczne bądź spalinowe. Zamiana lokomotywy z parowej na elektryczną łączy się z odkryciem napędu elektrycznego oraz rozwoju sieci przesyłowej. Taki pojazd zwyczajnie był łatwiejszy w użyciu aniżeli tradycyjny parowy. Nie było już konieczności wożenia ze sobą wielkiej ilości opału oraz wody bez której lokomotywa nie mogłaby prawidłowo funkcjonować.
Wynalezienie elektrycznego silnika w roku mniej więcej 1800 pozwoliło na rozwiązanie szkopułu z jakim borykała się kolej, to jest dostarczenia stosownej ilości wody na trasie pociągu. Pozwoliło to również na stworzenie nowego typu przewozu miejskiego, tak zwanego tramwaju elektrycznego, jaki zamienił romantyczny ale mało efektywny tramwaj konny. Poruszany on jest przy pomocy silnika elektrycznego czyli maszyny która energię elektryczną zamienia na mechaniczną. Paliwo czyli prąd elektryczny może być dostarczany do silnika na wiele sposobów, na przykład za pomocą rozmaitego typu akumulatory exide warszawa albo z sieci elektrycznej za pomocą przewodu.



Tramwaj bądź pociąg elektryczny korzystają z tego drugiego sposobu. Energia elektryczna zapewniana jest przez przewód.
silnik
Source: http://www.sxc.hu/
Transportują ją między innymi odbieraki prądu, zatem urządzenia o rozmaitej budowie jakie równocześnie dostarczają energię do silnika i umożliwiają ruch pojazdu bez pauz w dostawie prądu. Zależnie od tego o jakim pojeździe mówimy, odbieraki prądu posiadają rozmaity kształt. Wynika to również z technologii jaka była użyta. Łatwo odbieraki prądu poznać po kształcie - te starszej generacji posiadają wygląd powiązanych trójkątów, zaś te nowoczesne to połowa trójkąta. Opisano je na .

Największym kłopotem sprzętów zasilanych prądem w tym tramwajów i lokomotyw jest gwałtowny niekontrolowany wzrost napięcia w obwodzie, przykładowo przez uderzenie pioruna w trakcję elektryczną. Żeby ochronić podłączony do obwodu napęd elektryczny wykorzystuje się tak zwane wyłączniki silnikowe - . To urządzenia jakie w pewnych warunkach automatycznie odłączają napęd od sieci zapobiegając w ów sposób jego popsuciu.