Jak harmonijnie współpracować w firmie?
Posted by addmean
on Feb 25, 2015
Komunikacja między ludźmi - na pozór sprawa prosta. Każdy z nas od otwarcia oczu o świcie po wieczorny paciorek wymienia informacje. Od zwyczajnych powitań w rodzaju "dzień dobry", po wieloaspektowe informacje przykładowo na temat własnych uczuć. Czynimy to wszystko intuicyjnie, nieomal się nie zastanawiając. O ile w prywatnych kontaktach możemy sobie pozwolić na dowolność, swobodę a nawet błędy w tym temacie, to w relacjach firmowych żąda się od nas profesjonalizmu i kompetencji.
Author: Strelka Institute for Media, Architecture and Design
Source: http://www.flickr.com
Niewątpliwie jednym ze składników wspomnianych pojęć jest zdolność komunikowania się z kontrahentami przede wszystkim skutecznie. Pracy było dla każdej osoby, ponieważ jak to komunistyczna doktryna definiowała: jak to nie pracować, to z czego żyje?! Dzisiaj jest zupełnie inaczej. Raz zdobyte wykształcenie nie jest wystarczające, powinniśmy stale się uczyć, a to nie gwarantuje i tak pewnej pracy. Jak już zostało powiedziane, dobry coach powinien posiadać zbiór konkretnych przymiotów i umiejętności, by być w stanie skutecznie wypełniać swoje obowiązki. Cechą danej osoby, jaka często jest pomijana, a jest niezwykle ważna, jest przyjemne usposobienie i umiejętność łagodnego odnoszenia się do innych.
Author: hackNY.org
Source: http://www.flickr.com
Author: www.istockphoto.com
Source: www.istockphoto.com
Specjalista taki by osiągnąć swój cel musi być człowiekiem zdecydowanym, nie może jednak odbywać rozmów z daną osobą w sposób niemiłu, może to bowiem doprowadzić klienta do zamknięcia się w sobie. Skuteczność treningu wymaga dużej cierpliwości, a w pierwszej kolejności wyrozumiałości. Bardzo cenna jest umiejętność wczuwania się w sytuację innych osób i przewidywania ich działań (jakie są korzyści z coachingu). Dlaczego tak się dzieje? Czynników takiej sytuacji jest bardzo dużo. Jest powszechnie wiadomym, iż mamy wolny rynek, a państwo już nie przydziela pracy w taki sam sposób jak dawniej.
Kiedyś dosłownie wszystko było w rękach państwa, a wszystko było zarządzane centralnie. Każda gałąź przemysłu miała przydziały dla tysięcy osób i zatrudniała na prawo i lewo dosłownie wszystkich. Oczywiście bezrobocie na pewno nie wynosiło zero procent (a podkreśla się to dość często, gdy jest dyskusja o przeszłych czasach), po prostu skutecznie działała propaganda. Uczciwie musimy jednakowoż przyznać, że bezrobotnych było naprawdę bardzo mało. Należy tu wiedzieć, że tego rodzaju szkolenie jest o tyle skuteczne, że nie dzieje się jedynie w teorii. Jeśli już otrzymamy wszystkie najważniejsze dane z części teoretycznej, to pojawia się część praktyczna, gdzie pod okiem specjalistów będziemy mieli szansę przetestować teorię w praktyce, oni zaznaczą nam czy wszystko odpowiednio pojęliśmy, czy użyliśmy właściwego tonu głosu, a także powiedzą nam w jaki sposób zyskać zaufanie podwładnych, by nie bali się z nami porozmawiać, ale jednocześnie także jak utrzymać tą cienką linię między relacjami, by podwładni nie dostrzegali w nas przyjaciela, którego nie trzeba słuchać kiedy wydaje polecenia i którego da się ignorować, a kierownika któremu należy się posłuszeństwo w sprawach firmowych. Z drugiej strony ktoś może pomyśleć: wow, to były czasy! Może tak się wydawać, zwłaszcza, że obecnie jesteśmy zmuszeni mierzyć się z bezrobociem wśród młodych ludzi (ale nie tylko), jednak ten stan miał dwie strony medalu.
Z jednej strony było dobrze, bo był przydział pracy, ale z drugiej strony nikt nie kontrolował zadłużającej się powoli gospodarki. Polska żyła na kredyt, a dawne długi spłacamy po dziś dzień. Niemniej, dzisiaj mamy wolny rynek, który wszystko reguluje. To oczywiste, że musimy brać udział w szkoleniach, żeby nie wypaść poza rynek pracy.